ПРОГРАМА

щодо охорони об’єктів культурної  спадщини, розташованих на території Турбівської селищної ради Вінницького району

Вінницької області на 2025 -2027 роки

 

  1. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована програма

Програма охорони об’єктів культурної спадщини на території Турбівської селищної територіальної громади на 2025-2027 роки (далі - Програма)  спрямована на втілення політики держави у сфері пам’яткоохоронної роботи, залучення органу місцевого самоврядування, територіальної громади й приватної ініціативи до розвитку культурної спадщини, раціонального використання пам’яток та об’єктів культурної спадщини, попередження актів вандалізму, створення умов для покращення туристичної привабливості громади через її історико-культурну спадщину, залучення громадськості до процесів управління й контролю в галузі охорони культурної спадщини.

Заходи Програми розроблені відповідно до законодавчих та нормативних актів, які визначають правові, організаційні та фінансові засади функціонування системи культури, регламентують суспільні відносини в галузі культури, сфері естетичного виховання підростаючого покоління, духовного розвитку особистості.

Програма розроблена для покращення охорони та збереження культурної спадщини, раціонального використання пам’яток та об’єктів культурної спадщини, попередження актів вандалізму, створення умов для покращення туристичної привабливості громади через її історико-культурну спадщину, залучення громадськості до процесів управління й контролю в галузі.

Загалом, на території Турбівської селищної територіальної громади знаходиться 11 пам’яток археології місцевого значення, 21 пам’ятка історії та 7 пам’яток архітектури та містобудування, з них 2 пам’ятки національного значення та 5 пам’яток місцевого значення.

Переважна більшість об’єктів (пам'яток) культурної спадщини, які розміщені на території громади, потребують додаткових досліджень, окремого документального впорядкування та фінансових витрат на їх реконструкцію, ремонт, відновлення, підтримання в належному стані.

Актуальною залишається проблема збереження пам’яток культурної спадщини та попередження актів вандалізму. Під час оглядів технічного стану, проведеного фахівцями Комунального закладу «Центр культури та туризму Турбівської селищної ради», виявлено, що більшість пам’яток потребують ремонтних робіт різного ступеня та облаштування. Близько 90% науково-облікової документації, наявної на пам'ятки, розташовані в громаді, не відповідає сучасним вимогам, давно не оновлювалась та потребує уточнень, що ускладнює реєстрацію об’єктів, визначення їх грошової вартості, визначення власників та балансоутримувачів. Власники і користувачі пам’яток культурної спадщини, жителі громади, суб’єкти господарювання недостатньо проінформовані про вимоги чинного законодавства, державні стандарти, норми і правила у сфері охорони культурної спадщини.

Розв’язання проблем охорони культурної спадщини в громаді має ґрунтуватись на системному програмному підході. Варто зазначити той факт, що відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини», де визначаються основні положення національної політики в цій сфері, збереження культурної спадщини знаходиться в ризику постійного руйнування. Наразі в Україні не існує єдиного центрального незалежного органу охорони культурної спадщини, у підпорядкуванні якого знаходилися б усі види пам’яток. Така розпорошеність функцій інститутів пам’яткоохоронної сфери негативно впливає на процес управління охороною культурної спадщини.

Однак, розв’язання більшості вказаних проблем можливе за умов прийняття Програми, достатнього фінансування й активної співпраці органів місцевого самоврядування з органами виконавчої влади, жителями територіальної громади, бізнесом тощо. Така консолідація дасть змогу провести активні заходи практичного спрямування щодо охорони й збереження пам’яток архітектури та містобудування, археології, історії та культури, запровадження окремих соціальних ініціатив щодо збереження, обліку й популяризації культурної спадщини із залученням профільних громадських організацій, меценатів, краєзнавців, реставраторів, волонтерів тощо.

Крім того, потребують постійного контролю питання щодо виконання на об'єктах культурної спадщини вимог пожежної безпеки, охорони від актів вандалізму та спроб розкрадання "чорними копачами", забезпечення вільного доступу до пам'яток осіб з обмеженими фізичними можливостями, а також модернізації освітлення пам'яток, їх знакування та маркування.

Програма забезпечить системний підхід до розв’язання проблем галузі в сучасних економічних умовах, врахує основні тенденції розвитку сфери охорони культурної спадщини, реальний стан виконання діючих програм, забезпечить удосконалення і впровадження системного підходу в галузі охорони культурної спадщини, поліпшення стану її охорони в громаді.

 

3. Мета Програми

 

Основна мета Програми - реалізація державної політики у сфері охорони культурної спадщини; забезпечення належного рівня охорони, розвитку й збереження історико-культурного середовища Турбівської селищної територіальної громади шляхом раціонального використання культурної спадщини, проведення організаційних, ремонтних, реставраційних заходів та здійснення дієвого контролю за дотриманням вимог чинного законодавства України у сфері охорони нерухомих об’єктів культурної спадщини.

 

4. Визначення цільової групи Програми

 

Цільовою групою Програми є мешканці громади - чоловіки та жінки працездатного віку, молодь і діти віком від 10 до 35 років та особи похилого віку, колективи підприємств, установ та організацій громади, населення сільських населених пунктів громади. Спільною рисою та потребою для всіх перерахованих вище груп осіб є прагнення брати безпосередню та опосередковану участь у заходах з благоустрою та охорони об'єктів культурної спадщини, заходах, спрямованих на збереження та популяризацію історико-культурної спадщини громади, заходах туристичного спрямування, тематичних та розважальних заходах національно-патріотичного і духовного виховання. Крім того, частина заходів, яка проходитиме в рамках реалізації завдань Програми, має на меті духовне, патріотичне виховання підростаючого покоління, донесення до представників усіх верств населення громади необхідності збереження та дбайливого ставлення до історичної спадщини України, меморіалізацію та увічнення пам'яті захисників і захисниць України різних часів, видатних історичних постатей та видатних діячів українського державотворення, представників галузей соціально-економічної діяльності громади.

 

5. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, показники результативності

 

Програма регламентує основні напрямки подальшого вдосконалення форм і методів проведення заходів, присвячених державним та місцевим святам; стратегію збереження та укріплення позицій Турбівської селищної територіальної громади як культурного центру; реалізацію єдиної політики в сфері організації театралізованих свят, тематичних заходів, фестивалів, виявлення талановитих особистостей; подальший розвиток української культури, традицій культури національних меншин, що мешкають на території  громади; підтримку народної творчості, обдарованих дітей, відродження, збереження і розвиток народних художніх промислів, розвиток народної творчості та популяризації національних звичаїв і обрядів, збереження та розвиток культурної інфраструктури.

Основні завдання Програми:

організація робіт із благоустрою та ремонту пам’яток, об’єктів культурної спадщини, які розташовані в населених пунктах громади та поза їх межами;

створення умов для поліпшення туристичної привабливості громади;

забезпечення фінансування робіт з розробки та виготовлення науково-облікової документації на вже занесені до реєстру пам'ятки і щойно виявлені об’єкти культурної спадщини;

забезпечення розробки науково-проектної документації щодо здійснення ремонтних робіт на пам'ятках культурної спадщини, проведення археологічних досліджень, визначення меж пам'яток, їх збереженість, музеєфікацію, реставрацію тощо;

укладання охоронних договорів на пам’ятки та об’єкти культурної спадщини громади з користувачами (власниками) і балансоутримувачами споруд, частин території пам'яток археології тощо;

сприяння залученню інвестицій у діяльність щодо збереження, реставрації та використання пам’яток і об’єктів культурної спадщини, які розташовані в громаді;

забезпечення повноти й доступності інформації про пам’ятки та об’єкти культурної спадщини громади;

залучення громадськості до процесів управління і контролю в галузі охорони культурної спадщини;

забезпечення безперервного моніторингу стану збереження пам’яток та об’єктів культурної спадщини;

розробка системи заходів з інформування населення щодо важливості збереження об’єктів культурної спадщини в цілому, і донесення конкретної інформації до користувачів (власників) і балансоутримувачів пам’яток та об’єктів культурної спадщини.

Завдання Програми, заходи, строки їх виконання, виконавці, обсяги та джерел фінансування, очікувані результати визначено в Напрямах діяльності і заходах реалізації Програми (додаток 1).

Показники результативності Програми визначені в додатку 2.

 

6. Очікувані результати виконання Програми

 

Реалізація Програми дасть змогу здійснювати оперативне та відносно повне задоволення потреб громади в галузі охорони культурної спадщини, а саме:

реалізація державної політики в галузі охорони культурної спадщини, поліпшення матеріально-технічного та фінансового забезпечення галузі охорони культурної спадщини;

покращення стану об’єктів та пам'яток культурної спадщини, які розташовані на території громади, створення сприятливих умов для залучення коштів інших джерел до діяльності у сфері охорони культурної спадщини;

створення системи виявлення, своєчасного реагування та контролю за станом об'єктів і пам'яток культурної спадщини, несанкціонованими розкопками, роботами на пам'ятках та поблизу них;

впровадження сучасного підходу до освітлення, благоустрою та збереження об'єктів культурної спадщини в громаді;

покращення якості знань кадрових працівників та волонтерів, які хочуть займатися охороною культурної спадщини;

залучення органів місцевого самоврядування, жителів територіальної громади й приватної ініціативи до розвитку та збереження культурної спадщини, раціонального використання пам’яток та об’єктів культурної спадщини, попередження актів вандалізму;

створення умов для покращення туристичної привабливості громади через її історико-культурну спадщину, залучення громадськості до процесів управління й контролю в галузі;

підвищення ролі галузі культури та охорони культурної спадщини у формуванні позитивного іміджу Турбівської селищної територіальної громади на території Україні та за її межами;

зміцнення і подальший розвиток національних, культурних та місцевих традицій громади, виховання почуття патріотизму, любові до рідного краю і України;

створення передумов для виховання у підростаючого покоління позитивних моральних якостей;

підвищення загального рівня культурного розвитку населення громади;

збереження народної творчості, культурної, мистецької спадщини краю;

створення умов та сприяння самореалізації населення, збереження творчого потенціалу, творчої діяльності в різних сферах суспільного життя;

забезпечення реалізації прав громадян (чоловіків та жінок) на вільний доступ до інформації, свободу літературної і художньої творчості, доступності всіх видів культурних послуг і культурної діяльності для кожного громадянина.

 

7. Обсяги та джерела фінансування Програми

 

Фінансування програми здійснюється за рахунок коштів бюджету Турбівської селищної ради та інших коштів не заборонених чинним законодавством. Головним розпорядником коштів є Управління гуманітарної політики Турбівської селищної ради Вінницького району Вінницької області.

 

РЕСУРСНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОГРАМИ

Обсяг коштів, що пропонується залучити на виконання Програми

Етапи виконання Програми

Всього витрат на виконання Програми

2025 рік (тис. грн.)

2026 рік (тис. грн.) 

2027 рік (тис. грн.)

(тис. грн.)

1

2

3

4

6

Обсяг ресурсів, всього,

у тому числі:

500,0

500,0

500,0

1500,0

державний бюджет

 

 

 

 

бюджет громади

500,0

500,0

500,0

1500,0

інші джерела

 

 

 

 

 

8. Строки та етапи виконання Програми

 

Реалізація заходів Програми розрахована на 2025-2027 роки.

 

9. Координація та контроль за ходом виконанням Програми

Організація виконання Програми покладається на Управління гуманітарної політики Турбівської селищної ради Вінницького району Вінницької області та Комунальний заклад «Центр культури та туризму Турбівської селищної ради».

Контроль за виконанням Програми здійснюється постійною комісією міської ради з питань планування, бюджету та комунальної власності.

ДОДАТОК 1